Очевидно, це був знак, який вказував, що новонародженому бути пастирем людських душ. З тих пір сплило рівно 60 непростих насичених подіями і поступками літ. Напередодні ювілею бесідували з отцем Іваном про серпантини його життєвого і духовного шляху.
– Отче Іване! Як сталося, що ви пішли у життя стезею священика? Мріяли про це з дитинства?
– Та де! Я народився на Воловеччині у дуже мальовничому селі Задільське, поблизу Нижніх Воріт. Мама була колгоспницею, батько усе життя працював пекарем у Нижніх Воротах. Посвятивши того дня паску, батьки прийшли додому і мама, за традицією, пішла благословляти освяченим худобу. У хліві її й настигли пологи.
По закінченні школи я вчився у Свалявському будівельному училищі, згодом працював майстром на будівництві заводу «Електрон» у Жденієві, потім – у «Сільгосптехніці» у Нижніх Воротах заступником керуючого по будівництву та одночасно навчався у Київському інженерно-будівельному інституті.
У той час священиком у Нижніх Воротах служив Степан Кабацій. Після насильницької ліквідації Греко-католицької Церкви на Закарпатті змушений був перейти на православ’я, позаяк боявся, аби з його родиною не трапилося щось зле. Він багато розмовляв зі мною і переконував, що мені треба йти вчитися на священика.
Треба сказати, що зростав я у релігійній родині, і віру в Бога та християнські цінності мені прививали з дитинства. Мене завжди тягнуло до храму. Хлопці йшли грати в футбол, а я кажу: почекайте, мені треба піти до церкви, а вже потім – і на стадіон. Службу Божу я відвідував щонеділі, ровесники не раз насміхалися з мене. Згодом, коли я вже працював виконробом на будівництві, у моїй папці під проектами завжди було 20–30 аркушів (тоді молитовників було вкрай важко дістати) з молитвами, списаних моєю рукою. У перерві читав молитви. У 1980 році я нарешті зібрався вступати у семінарію.
– Як відреагували вдома на ваше рішення стати священиком?
– Батьки знали про моє рішення ще тоді, коли я лише готувався. Мама казала: ти дивись, не осором нас, бо не можна жартувати із Божою справою. Коли про мій намір дізналися у райкомі партії, то підняли на ноги і КДБ, і військкомат, і міліцію – хотіли терміново, на час вступних іспитів, призвати до армії на перепідготовку. Райкомівці знали, яким потягом я мав їхати і заблокували перон у Волівці. Але Бог дав так, що я мав квиток до останнього вагона, сів на потяг непоміченим і благополучно дістався Москви.
Вступні іспити у мене приймав архієпископ Володимир (Сабодан) – майбутній митрополит УПЦ Московського патріархату. Коли я прийшов до нього на співбесіду, він запитав, навіщо це мені, адже тут грошей багато не заробиш, чи не краще залишатися будівельником? На що я відповів: мені не треба грошей, я хочу служити Богу.
Після екзаменів, які я здав на «відмінно», мене прийняли відразу на другий курс, адже семінарську програму я знав майже всю. Митрополит Володимир дуже добре ставився до семінаристів, завжди цікавився нашими проблемами. Нинішній митрополит УПЦ МП Онуфрій під час мого навчання продавав у лавці іконки і хрестики і сам був схожий на ікону – випромінював праведність. Тепер він, бачу, кардинально змінився, і не лише зовнішньо: на його обличчі домінують переживання і озлобленість.
– Як складалося ваше життя по закінченні семінарії?
– У 1983 році я уже був батьком двох доньок і мав твердий намір повернутися служити на Закарпаття. Але мене не хотіли відпускати. Керівник видавничого відділу московської патріархії митрополит Питирим, якому я допомагав служити, наполягав, аби я став настоятелем храму Смоленської чудотворної ікони Божої Матері на Воробйових горах у Москві та продовжив духовну освіту Академії. На навчання я погодився, і мене без іспитів зарахували на заочне відділення, а служити я попросився додому.
– Де була ваша перша парафія?
– У Тячівському районі, у с.Вільхівські Лази. Моя священицька місія чи не відразу розпочалася з невеликого конфлікту з головою села. Ми запланували Великоднє освячення пасок на сьому годину ранку, щоб до церкви могли зібратися й діточки. Але голова сільради розпорядився провести освячення о четвертій ночі, щоб створити людям якомога більший дискомфорт. «Якщо не послухаєшся владу – тайстру на плечі – і з села вон!» – попередив голова.
Після Тячівщини я п’ять років служив у Лисичові на Іршавщині. Там головою села був Ярослав Пальок – дуже порядна, молода на той час людина, з побожної сім’ї, і жодного непорозуміння між нами не було.
У ті роки я закінчував навчання в Академії, і митрополит Питирим запропонував мені ректорство у відроджуваній духовній Академії у Тобольську, де колись готували священиків-месіонерів для Японії, Америки, Китаю. У радянський період там була дитяча колонія, а за часів Горбачова приміщення повернули церкві, і для її відродження потрібен був ректор-будівельник. Мене так «запресингували», що я вже й погодився. Але дружина була категоричною – каже, наших священиків туди направляли на заслання, а ти поїдеш добровільно? Довелося відмовитися. А ректором до Тобольська замість мене поїхав добре знайомий мені по навчанню у семінарії брат нинішнього митрополита Тобольська Климента (Капаліна) отець Дмитро, який по смерті патріарха Олексія ІІ у 2008 році став основним опонентом нинішньому московському Патріарху Кірілу (Гундяєву) – путінському висуванцю і протеже ленінградського КДБ.
Згодом, у 1990 році, до мене звернулися з проханням вірники сіл Піполоззя, Верхня Грабівниця, Абранка і Ялове Воловецького району з проханням допомогти їм направити в село порядного священика, оскільки їхній багато літ пиячив, служби не проводив. Я пішов в єпархію і сам попросився туди священиком. Мене певний час відмовляли, але потім погодилися. Треба було бачити радість людей, коли в храмах цих сіл почалися регулярні служби Божі, душпастирські проповіді, таїни сповіді.
– Чому ви залишили православ’я і перейшли до Греко-католицької Церкви? Як вам давався такий крок?
– Саме у цей період, про який я вам розповідаю, на Закарпатті почала відроджуватися Греко-католицька Церква. У 1990 році до мене в село приїхав єпископ Мукачівської греко-католицької єпархії Іван Семедій і запропонував перейти служити Церкві, вірниками якої були мої батьки і діди. Мій духовний наставник отець С.Кабацій, отець Ю. Довганинець, інші авторитетні священики уже були навернулися до ГКЦ. Це справило вирішальний вплив і на мій вибір.
Спочатку мене призначили священиком у Горяни, де треба було заново відбудовувати церкву. Впродовж семи років служби ми з прихожанами відремонтували знамениту Ротонду, запросили реставраторів зі Львова відновити фрески, поступово довели все до ладу. Після цього мене призначили проректором переведеної з Мукачева до Ужгорода духовної семінарії, яка спочатку розміщувалася у вагончиках. Ви можете собі уявити, який це був ритм життя, адже доводилося одночасно вчити семінаристів та будувати приміщення семінарії, вирішувати з нуля усі господарські питання. Але, з Божою поміччю, усе здолали.
– Упродовж 15 років ви є настоятелем Кафедрального собору, який має бути своєрідним взірцем для інших храмів єпархії…
– У 1998-му серйозно занедужав настоятель Ужгородського кафедрального собору отець Іван Лелекач. Він запропонував єпископу І.Семедію призначити замість нього настоятелем собору мене, що влітку 1998 року єпископ і зробив. Незважаючи на статус кафедрального, собор мав цілу низку своїх проблем. Найперше, що треба було зробити, – впорядкувати проведення богослужінь. Уявіть собі – у соборі одночасно проводилися 6 літургій! Суцільний хаос, ніхто нікого не чує… З приходом єпископа Мілана нам вдалося розвести у часі богослужіння українською, старослов’янською та угорською мовами. Утвердитися настоятелем мені дуже допомогли наші ветерани – отці Юрій Федака, Йосип Штелиха, Олександр Легеза, за що я їм буду повік вдячний.
Величезної праці та коштів вартувала реконструкція собору. Особливо непросто давалася нам реставрація святилища. У її процесі ми віднайшли фрески, які датуються ще 1775 роком, коли єпископ А.Бачинський завершував підготовку собору до початку богослужінь. Тепер маємо намір перекрити дах собору мідними листами, оскільки нині є підстави для того, щоб собор отримав статус Базиліки.
Сьогодні Ужгородський Хрестовоздвиженський греко-католицький собор – найбільша парафія єпархії. Цього року ми освятили майже 9200 пасок. Бачимо, що за останній час відійшла до нас частина вірників від православної церкви МП, яка заплямувала себе ставленням її очільників до подій в АТО. Освячуючи цьогоріч паски, я помітив серед вірників, які стояли на вул. Волошина, скромно вдягнених людей. Вони не мали навіть кошика, а простелили під пасочки та крашанки папір. Коли я окропив їх, вони дякували російською мовою без звичного закарпатського акценту. Очевидно, що це були переселенці.
– Як, на ваш погляд, війна на сході України вплинула на поведінку людей?
– Щоразу під час богослужінь ми звертаємося до вірників з проханням підтримати наших бійців, переселенців. Люди зі сльозами на очах і болем у душі сприймають трагедію на східних теренах Вітчизни й щиро діляться своїми коштами. Ми дуже тісно співпрацюємо з волонтерами, на прохання яких закуповуємо продукти харчування, медикаменти.
Бійці, які вийшли з дебальцівського котла, розповідали мені, як оточені ворожими військами, 7 днів жили без їжі, топили сніг, бо навіть води не було. З оточення вони йшли пішки 40 кілометрів упродовж трьох діб. Коли дійшли до безпечного місця, командири почали глузувати над ними, мовляв, які живучі, бо вийшли з оточення.
А з місяць тому Мукачівська ГКЄ придбала за кошти вірників у Німеччині автомобіль «Мітцубісі» високої прохідності для потреб медичної служби нашої 128-ої гірсько-піхотної бригади. Парадокс, але простіше далося зібрати потрібну суму, придбати авто за кордоном, доправити його до української митниці, ніж ввезти його в Україну. Там його протримали довгі два тижні, вимагали якісь додаткові папери. Світною бідою нам вдалося переконати надто пильних митників, що єпархія купувала авто таки для порятунку поранених у зоні АТО, а не для сафарі всередині країни, після чого ми освятили його і передали військовим. Звісно, така поведінка державних службовців обурює, як обурює й ставлення більшості православних священиків московського патріархату до військової агресії Росії проти України. Разом із ними я буваю на проводах наших бійців, міліціонерів, прикордонників у зону АТО. Після ритуалу освячення я благословляю їх, щоб вони живими і здоровими поверталися додому. Коли звертаюся до православного священика побажати їм цього ж, чую у відповідь: «А що я їм маю казати? Я їх туди не заганяю!»
Я вважаю, що священнослужителі мають бути разом зі своїми вірниками, підтримувати їх у всіх справах, тому місію підтримки наших бійців будемо проводити доти, поки у нашій країні не настане мир.
Василь Ільницький
20 квітня 2015р.
Джерело інформації: Закарпаття онлайн